هر کار خوبی نتیجۀ خوبی ندارد‌: نقد و برسی بازی تونل مرگ

هر کار خوبی نتیجۀ خوبی ندارد‌: نقد و برسی بازی تونل مرگ

آیا تا به حال کاری انجام داده‌اید که از ایده خوبی پیروی ‌کند اما شما در عمل باعث شده‌اید تا آن کار به خوبی اجرا نشود‌.

این جمله‌ای که در ابتدای نقد نوشتم‌، اشاره مستقیم به بازی (تونل مرگ)‌، ساخته محمد صالح کامیاب (مدیرت وبلاگ بازی سازی آپروم(upprom.blog.ir)) دارد‌.‌ همه ما در زندگی کاری را انجام داده‌ایم که در لفظ‌‌، صحبت و فکر بسیار خوب است اما وقتی آن کار را انجام می‌دهیم‌؛ می‌بینیم آن چنان که باید از کار خوب در نیامده‌ است‌.

بازی تونل مرگ نیز از این  قاعده مستثنی نیست‌. با این که بازی از ایده خوبی پیروی می‌کند اما به دلیل کم کاری‌، خوب از آب در نیامده‌ است‌.

هر کار خوبی نتیجۀ خوبی ندارد‌: نقد و برسی بازی تونل مرگ

خب‌، بالاخره باید بریم سر‌وقت اصل مطلب و بازی تونل مرگ را به طور کامل برسی کنیم‌. اولین چیزی که معمولا من در نقد‌هایم می‌نویسم‌، اولین چیزی است که در بازی نظرم را جلب می‌کند‌. در این بازی نیز اولین چیزی که نظرم را جلب کرد‌. رابط ‌کاربری‌زیبای بازی بود که واقعا خوب کار شده بود و در ضمن طراحی هنری بسیار زیبایی هم دارد‌. کمتر کسی ممکن است این بازی را ببیند و به طراحی‌هنری‌زیبای‌رابط‌ کاربری اعتراف نکند‌. بهتر است اکنون که در حال برسی رابط کاربری هستم به موسیقی این قسمت نیز اشاره کنم‌. صدا‌گذاری این قست واقعا بی نظیر است‌ و هیجان بسیار زیادی را به شما القا می‌کند اما اگر بخواهم سخت‌گیرانه قضاوت کنم‌‌؛ موسیقی اصلا به بازی نمی‌خورد و بیشتر به درد یک بازی هیجان‌انگیز‌جنگی می‌خورد اما به هر حال می‌گذریم و درگیر نمی‌شویم‌. اولین چیزی که بعد از ورود به مرحله یک بازی باعث ناراحتی من شد صدای‌ماشین بود‌. منظورم این است که وقتی‌، بعد از صدای استارت‌، ماشین به راه می‌افتند‌؛ بازی‌باز (گیمر) تا وقتی که انگشت بر روی کلید‌گاز‌ماشین است‌، صدای ماشین شنیده می‌شود اما در صورتی که بلافاصله بعد از برداشتن دیگر هیچ صدایی شنیده نمی‌شود اما ماشین هنوز به حرکت خود ادامه می‌دهد‌. به نظر من بهتر بود حتی زمانی که دیکر به ماشین گاز نمی‌دهی‌؛ بهتر است تا صدای ماشین کمی به گوش برسد تا بازی و ماشین طبیعی به نظر برسد‌. من فکر می‌کنم این بزرگ‌ترین‌مشکل بازی است‌.

الان وقت آن رسیده‌؛ تا به سراغ برسی فنی و همچنین گیم‌پلی بازی بروم‌. بازی از لحاظ گیم‌پلی در سطح پایینی قرار دارد و تنها کاری که شما می‌توانید در بازی انجام دهید‌‌؛ گاز دادن و ترمز کردن است البته در خیلی از بازی‌ها فقط با همین کار بازی به فروش بالایی می‌رسد اما به نظرم این بازی از آن دسته بازی‌ها نیست اما شاید بتوانم به یک نکته خوب‌، اشاره کنم و آن هم وزن ماشین است که بسیار خوب است و مخصوص مسیر همین بازی می‌باشد‌. (من خیلی زیاد خوشحالم‌، چون این مشکل در بازی ماشین‌های قراضه 2 رییس بزگ ریمیک قرار داشت و من بسیار ناراحت بودم اما خوشبختانه دوست عزیز محمد صالح در این بازی این اشتباه را تکرار نکرد (نقد بازی ماشین‌های قراضه 2 رئیس بزرگ ریمیک)) اما اکنون به آخرین بخش‌های این نقد رسیده‌ام و باید در چند جمله به آخرین‌نکته‌های بازی تونل مرگ بپردازم‌. اگر بخواهم یک توضیح کلی بدهم‌، باید بگویم که بازی اصلا هدف خاصی ندارد و همین‌گونه اصلا مسیر سختی هم ندارد و شما فقط باید طی این 5 مرحله از یک سری مسیر‌ها عبور کنید‌؛ بدون این که کمترین سختی را بکشید‌. شاید بهتر بود‌، موانعی در سر راه قرار داشت تا این مسیر را برای گیمر سخت‌تر کند‌. یکی دیگر از این دست مشکلات‌، حجم‌ماشین است ماشن دقیقا اندازه مسیر است و احتمال چپ کردن کمی وجود دارد و بازی اصلا چالش برانگیز نیست اما اگر از حق نگذریم‌، بازی در زمینه جلوه‌های هنری و جلوه‌های بصری بسیار خوب کار کرده است و مسیر و ماشین در این بازی خیلی زیباست‌.

هر کار خوبی نتیجۀ خوبی ندارد‌: نقد و برسی بازی تونل مرگ

نکات مثبت‌: رابط کاربری زیبا و هنری‌، موسیقی‌هیجان‌انگیز رابط کاربری‌، طراحی‌هنری‌خوب‌‌، جلوه‌های بصری‌زیبا‌، وزن ماشین

نکات منفی‌: قطع شدن صدا هنگام گاز ندادن‌، مسیر ساده‌، بازی بیش از حد راحت است و هییچ سختی هنگام بازی متحمل نخواهید شد‌، بزرگی حجم ماشین در مقایسه با مسیر‌، بازی هیچ هدف خاصی ندارد‌، کم بودن بازی و مسیر‌ها و زمان به پایان رساندن بازی

سخن آخر‌: قبل از این که به‌خواهم سخن آخر را بنویسم‌؛ بهتر است بنویسم که همۀ این نقدی که نوشته شد با این پیش‌زمینه نوشته شد که بازی تونل مرگ فقط یک بازی ساده است و به عنوان یک بازی بزرگ من از آن انتظار نداشتم و بازی را نیز بر همین اساس نقد کردم‌. اگر بخواهم یک توضیح پایانی خوب بدهم‌؛ اول از همه باید بگویم که این بازی بیشتر شبیه به یک پروژه نیمه کار است که جای کار بسیار فراوانی دارد اما از این جای کار استفاده نشده است‌.

شما دوستان می‌توانید برای دانلود این بازی (دانلود بازی تونل مرگ) بر روی لینک کلیک کنید‌.

هادی ۱ ۳
اشتراک گذاری
عرفان ...
خیلی هم عالی

ممنون

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
تمام هدف من از درست کردن این وبلاگ لذت بردن کاربر است و هیچ هدفی غیر از این ندارم پس امید وارم تا وقتی کسی این وبلاگ را سرچ کرد نهایت استفاده را از آن ببرد در ضمن شما می‌توانید ویدیو های ما را در کانال آپارات تماشا کنید همچننین اگر هر سوالی در مورد بازی‌های‌کامپیوتری و یا در نصب‌بازی به مشکلی برخورده‌اید می‌توانید با من ( مدیریت‌ گیم پلی برتر) در منو‌های خاطره‌ها و پرسش و مشاوره در میان‌بگذارید‌.
پیوند های روزانه
قدرت گرفته از بلاگ بیان